>

dimecres, 13 d’abril del 2011

Bacallà de Quaresma

Quan era petita estava desitjant que arribés Setmana Santa. Això volia dir que era l’inici de moltes coses: el bon temps, les primeres vacances i, sobretot, la primera roba nova! Uns dies abans del diumenge de rams la meva mare ens portava a la Moni i a mi al centre perquè escollíssim un vestit i unes sabates per estrenar el dia de la Palma. Recordo que normalment anàvem iguales, i no per voluntat de la nostra mare, sinó que jo era una fan incondicional de la meva germana i era el meu exemple a seguir. També esperava amb candeletes la meva palma que em comprava la padrina, la Malena, la mare del meu pare. Normalment la guarníem amb un rosari ben gran de sucre, uns quants ninotets i algun que altre llaç i l’anàvem a beneir a la plaça Major del poble. Tots els nens estàvem feliços d’ensenyar les nostres palmes, que molts cops eren més grans que nosaltres. Un cop acabada la benedicció fèiem un vermut al cafè, però primer ens havíem de parar a comprar alguna coseta a un firaire que venia cada any per aquest dia i per la festa Major, quins records! La cuinera oficial d’aquest dia era la nostra iaia Pilar, cada any ens cuinava el mateix plat principal: el bacallà de Quaresma amb carxofes i ou dur. Només començar a pujar les escales de casa ja podíem ensumar la meravellosa flaire que envaïa el bacallà.  Sens dubte és un dels plats de la iaia del que tinc més bons records, però no patiu que no és l’únic. La recepta original no la sé, ja que la meva iaia no tenia cap tipus de llibreta, però he intentat fer una versió que s’acostés als meus records.
 
Aquesta recepta és la meva aportació a Memòries d’una cuinera, que com molts de vosaltres sabeu, aquest mes té el bacallà de Quaresma com a tema principal. Si us animeu us recordem que encara teniu de temps fins el dia 28 per deixar les vostres propostes. El dia 1 publicarem el resum de tots els participants. Ja estic desitjant veure totes les versions!
 
 
Ingredients per a 2 persones:
 
4 talls de morro de bacallà
4 carxofes
2 ous durs
300 ml de brou de peix
Sal
Pebre
Oli d’oliva
2 fulles de llorer
Farina
 
 
Preparació:
 
Agafem les carxofes, els hi traiem les fulles més dures i el tronc i les tallem. Les posem a bullir uns 20 minuts o fins que estiguin tendres, les traiem i les reservem. En una paella posem un bon raig d’oli d’oliva i fregim el bacallà prèviament salpebrat i enfarinat. Per acabar posem en una cassola els talls de bacallà, les carxofes que hem reservat i el brou de peix. Corregim, si és necessari, de sal i pebre i posem les fulles de llorer juntament amb un polsim de farina. Ho posem a foc mig durant 30 minuts. Quan quedin uns 5 o 10 minuts per retirar-ho del foc afegim els ous durs tallats a trossos.


42 comentaris:

  1. Quins records més macos! :)
    Jo també anava vestida igual que la meva germana, i al ser jo la peque, també volia anar com ella (em sembla que al final li deuria fer una mica de ràbia!)! jejeje

    Si la recepta és versionada de la iaia segur que és deliciosa, amb les carxofetes i l'ou dur ha d'estar d'autèntic vici! La nostra la publicarem la setmana que ve, encara que ja està cuinada de diumenge... i va ser tot un plaer i una delícia!

    Visca Memòries d'una Cuinera!!

    Petonets!
    Sandra

    ResponElimina
  2. Em sembla que tots tenim els mateixos records!!! Jo anava vestida a conjunt amb el meu germà jejeje..... I sempre portava la palma més gran de totes (a casa en veníem i em guardaven la més grosa per a mi).
    I què dir d'aquest bacallà, es veu deliciós!!!
    Jo encara tinc pendent prepara-lo.....

    ResponElimina
  3. Otra recetaza!!!! que buenooooooo...y bacallá que m'encata!!! bien!!!

    ResponElimina
  4. Quan vaig veure el menjar mentre el feies vaig pensar... i com farà la foto?
    Nena, cada cop et superes més...

    ResponElimina
  5. otra delicia más para mi libreta de recetas. Me encanta el bacalao y las alcachofas. Te ha quedado divino.
    A ver si recupero mi ser y me pongo con la receta de bacalao jaja
    Besos preciosa

    ResponElimina
  6. Molt bona aquesta recepta de bacallà.

    Una abraçada!
    Ana de: 5 sentidos en la cocina

    ResponElimina
  7. Que bo aquest bacallà!!! I jo també estrenava vestit el diumenge de rams, amb aquells mitjons blancs de ganxet tant terribles, recordeu?

    ResponElimina
  8. Hola Judit! Que bo aquest plat, el bacallà és boníssim, llàstima del preu!!!
    A casa meva tot plegat era una mica diferent, encara que si, també tenia tortell de rams. El meu padrí és el meu germà, que ens portem 10 anys, però l'encarregada de fer-me el tortell era la meva àvia materna, la iaia Lola.
    Jo tinc una recepta de bacallà que feia la meva mare i la meva àvia paterna fantàstica! A veure si els propers dies puc comprar bacallà i us la faig, molt típica de terres gironines.
    Una abraçada!

    ResponElimina
  9. Finalment arribo i què em trobo? Un escrit preciós que m'ha fet emocionar i m'ha portat molts records.
    Si segueixo així m'hauràs de deixar la foto perquè no faré el bacallà i això no té perdó!
    Fantàstic tot, com sempre. Molts petonets!

    ResponElimina
  10. Llegint aquest text també he tingut molts bons records! Nosaltres no portavem ni palma ni palmó, sinó una branca de llaurer. A casa dels meus avis n'hi ha un de molt i molt alt i que floreix moltíssim! Aquest bacallà té una pinta deliciosa, nosaltres els diumenges quan pugem per les escales encara "juguem" a endevinar el dinar que ha preparat la iaia... Només arribar de vegades s'enfada perquè mirem la cassola abans de fer-li un petó! jeje
    A part d'això, tinc una pregunta, la proposta per memòries d'una cuinera és bacallà de quaresma o qualsevol plat amb bacallà? gràcies! petons!

    ResponElimina
  11. Oh, quina bona pinta que té aquest bacallà! Reconec que no és un peix que em digui gaire cosa,però presentat així és irresistible, segur que està ben bo.
    Jo encara m'hi he de posar, vaig intentar-ho amb el bacallà al pil pil però va ser un desastre absolut xD.

    Per cert, et dec un mail, a veure quan tinc una mica de temps :P.

    Petonets!!

    ResponElimina
  12. Els records de sempre, de quan erem petites... quina gràcia!

    EL bacallà molt bo!

    Petons guapa

    ResponElimina
  13. Me parece un plato muy bueno, tiene que ser riquísima!
    saludo

    ResponElimina
  14. Sandra: no dubto que has fet una gran versió!!!
    Catieu: veníeu palmes?? segur que era espectacular!
    Manu: pues a ver si te animas a hacer una receta!!! ;)
    Yves: i no dius que et va encantar? jijiji
    Pilar: no te preocupes guapa! quedan muchos días
    Ana: gràcies guapa
    Albota: sí!!! també els mitjonets!
    Gemma: tota la raó. Últimament està caríssim!!!
    Isabel: gracias guapa
    Moni: segueixo sent la teva fan nº 1!!!! ;P
    Bet: a Mèmories no hi ha normes. Si tens una recepta de bacallà de Quaresma millor, però sinó ja saps que són benvingudes totes les receptes de bacallà!!!!
    Nee: jijiji, pots fer més intents! no passa res.
    Ribereña: gràcies guapa
    FC: muchas gracias!

    Petonets i moltes gràcies a tots pels vostres ocmentaris

    ResponElimina
  15. Dic el mateix... ens vestien a les dues germanes igual, arregladissimes, de punt en blanc, la palma etc passavem un dia fantàstic!!com fantàstica es aquesta recepta!!!

    ResponElimina
  16. Amb la teua entrada m'has fet recordar moltes coses semblants de quan jo era menuda. Ara quan ve pasqua és temps de gaudir, sobretot si tens fills, i anar a berenar la mona i tot això. M'ha agradat molt el plat que has posat hui, la part del bacallà més bona, el morro, a mi també m'agrada molt, però és més difícil de trobar si la compres en safates preparades. Un dia faré la teua recepta per variar; com que m'encanta el bacallà, el faig quasi cada setmana (ben desalat). Pensava publicar una recepta amb bacallà ara que s'acosta la setmana santa. Besets.

    ResponElimina
  17. Judith es sensacional, a mi me encanta el bacalao. Te ha quedado de libro guapa
    Bsos

    ResponElimina
  18. Quina cosa més deliciosa!Amb carxofes i ou dur, mmmmm!!!
    Jo no tinc germans, pe`ro tenia una millor amiga i ens compravem roba igual. Teniem el mateix anorac cantón perquè quedés clar que erem un pack i intentavem imitar a la seva germana dient que ens agradaven els New Kids On The Block, quan escoltavem la onda vaselona, jajaajaj!!

    Molts petonets bonica!! :)

    ResponElimina
  19. Los recuerdos son lo más maravillos que se manifiestan siempre a través de la cocina, cmo los tuyos... reflejados en esta receta maravillosa, me ha encantado!!

    Un besiño enorme :D

    ResponElimina
  20. jeje, en mi infancia siempre significó la entrada al invierno, a los días cortos, y a las tareas escolares :)
    ¡hermoso plato, Ju!

    ResponElimina
  21. Yo también recuerdo cuando llegaba el día de la Palma e iba con mi madre y mi hermana a por ropa para ese día jaja. Un plato estupendo ;) Bss

    ResponElimina
  22. Passava per aquí, per casualitat...enganxada jo??
    Avui ja no sé si m'agrada més la història, la recepta, la foto o les dues germanes!!!
    Petonets guapa!!
    PD: Comença a cuidar-te que ja sé que quan arriben els dies de festa et sols constipar...això darrer m'ha descobert...soc Juju-addicta!!

    ResponElimina
  23. Jo també tenía mitjonets de ganxet blancs!!!! Aixó sí com que soc la única nena de la casa, la resta son tot xicots, no hem barallava pels vestits amb ningú...
    A casa no fem bacallà de quaresma, però ahir la meva mare i la meva tieta van recordar una recepta de la meva besavia i ja ho tinc clar, serà pel memòries...
    petons gastronòmics

    ResponElimina
  24. muchas gracias por la informacion!!

    ResponElimina
  25. M'encanta la recepta i m'encanta llegir la teva memória perque em porta al cap moltes coses de vegades estan molt amagades.
    Molts petonets Judith!
    Esther,
    http://comosiempremadreando.blogspot.com

    ResponElimina
  26. Juju bonita!!!!, me encanta leerte!!, con que eras fan de tu hermana pillina!!!, yo a mis hijas las visto bastante a menudo igual..pero mas que nada porque si algo me gusta me gusta para las dos..:)
    Tu bacalao es maravilloso y yo tengo que hacer el mio sin tardar!!, estos dias he estado muy "catastrofe" en la cocina, pero espero hacerlo a tiempo..además quiero comerlo!!!!
    Mil besitos linda Juju!!!

    ResponElimina
  27. :) molt bé, doncs serà bacallà de quaresma! en realitat em sembla perfecte, així m'"obligo" a mi mateixa a buscar una manera diferent de cuinar el bacallà, i a més ara ja tinc mig pensat com el faré. Per aprendre que no falti, i si és cuinant encara millor! ptns!

    ResponElimina
  28. Me encantan estos platos con tradición y si es con bacalao mejor.
    Se ve estupendo!
    Besos

    ResponElimina
  29. Jo, qué recuerdos....

    En mi casa nos compraban un montón de chucherías para adornar las palmeritas. Tengo algunas fotos de entonces. La verdad es que eran unos días muy emocionantes.

    Y estas recetas con tradición me encantan. La verdad es que el bacalao es uno de mis pescados favoritos. Está delicioso de mil maneras. Imposible resistirse. ¡Qué rico!

    Un besito,

    Sacer

    ResponElimina
  30. La foto espectacular, igual que tu plato que rico tiene que estar con esas alcachofitas, yo en esta semana publico mi platito de bacalao para Memorias.
    Un beso

    ResponElimina
  31. Judith; ... i després el palmó el deixavem penjat tot l'any al balcó, on encara se sentía la flaire del bacallà de l'àvia, i en el teu cas, no fa falta recepta... com el llibre; el perfum, les olors surten soles... aquest expectacular bacallà de quaresma que has preperat, també surt tot sol escoltant les olors i les flaires de la cuina de la teva àvia...
    Jo participaré també, el "penjaré" el dia 19/20 d'abril.
    Que vagi de gust Judith¡¡ ;-D :-D

    ResponElimina
  32. M'encanta el bacallà en podria menjar cada día, de fet vaig estar a Lisboa uns dies i vaig menjar bacallà cada dia, cuinat de moltes maneres diferents. M'agrada la teva recepta a veure si la puc probar

    Petonets maca

    ResponElimina
  33. Judith,
    Quins records mes macos... I de ben segur que la iaia estaria ben orgullosa de la versió que has fet del seu plat.
    Un petó!

    ResponElimina
  34. Judith,
    Quins records... més inolvidables. El record de les àvies i les seves receptes de bacallà de quaresma... quina entrada més maca. A casa també el feiem amb carxofes i ou dur i ens agrada moltíssim, així que aquesta no la puc posar a pendents (uf! menys mal per que ja he superat les files de l'excel!!) Petons!

    ResponElimina
  35. Me l´apunto! Et contractaria per enviar-me a casa tot el menú de la setmana! jajajaj

    ResponElimina
  36. Hola Judith, puc posar igualment la recepta si és un arròs amb bacallà, o només bacallà amb guarnició? Crec que tinc les dues, però he de buscar la foto, si no, hauré de repetir la recepta. Besets.

    ResponElimina
  37. El bacalao esta muy presente en nuestras mesas para la cuaresma aquí también. Esta receta me resulta exquisita, estoy segura que las hojas de laurel le da un toque delicioso.

    Un saludo y feliz semana :)

    ResponElimina
  38. una estupenda receta de bacalao y un buen post de recuerdos
    miquel

    ResponElimina
  39. Quants records!
    La recepta ha de ser boníssima. Tinc ganes de preparar bacallà, però no sé com. M'hauré d'esprema bastant el meu caparró.
    Una abraçada!

    ResponElimina
  40. Quins records!! I quina pena de les iaies, que ho feien tot de cap, sense deixar cap llibreteta... afortunadament, tenim els records i les ganes de retrobar aquelles meravelloses receptes, com aquesta teva, que t'ha quedat sensacional!!
    Enhorabona guapa, petonets!!!!

    ResponElimina
  41. Ostres Judith t'ha quedat espectacular! Aquest mes m'haig de saltar el Memòries de una cuinera però intentaré participar en el pròxim.
    Petonets i bona Setmana Santa.

    ResponElimina